Od „Betonowego kloca”, do „Podoba mi się wszystko”. Pomóż Inn|tu zdobyć Złote Spinacze za pokazanie gdańszczanom prawdziwego oblicza Forum Gdańsk

Forum Gdańsk zmieniło oblicze centrum Gdańska i tchnęło życie w niewykorzystaną przestrzeń miejską, oddając ją mieszkańcom. Gdańszczanie i turyści „zagłosowali nogami” za pozytywnym przyjęciem nowego miejskiego organizmu - Forum Gdańsk odwiedziło już ponad 6 milionów ludzi. Jednak w trakcie budowy, budziło liczne kontrowersje. Wraz z Grupą Eskadra zastosowaliśmy prostą receptę: rzetelnie poinformowaliśmy gdańszczan o tym, czym będzie Forum i jak zmieni ich życie. Za to działanie zostaliśmy nominowani do prestiżowej nagrody – pomóżcie nam i zagłosujcie na Multi, Inn|tu i Eskadrę w plebiscycie Złotych Spinaczy! Jesteśmy jedyną firmą z Trójmiasta biorącą udział w konkursie.

 

Forum Gdańsk

 Forum Gdańsk to nowe centrum miejskie. Stworzyła je firma Multi przy współpracy z Miastem Gdańsk w ramach partnerstwa podmiotu publicznego z prywatnym. Warta 900 mln zł inwestycja, zagospodarowała 6 ha zaniedbanego terenu w samym centrum Gdańska i zamieniła ją w publiczną przestrzeń z placami, bulwarem nad Kanałem Raduni, tarasami widokowymi i galerią sklepów.

 

Wątpliwości Gdańszczan

 W trakcie budowy, betonowe budynki Forum w stanie surowym zostały okrzyknięte przez aktywistów miejskich i media „betonowym klocem szpecącym Gdańsk” i „estetyczną zbrodnią” lub „inwestycyjną klapą”. Negatywnym opiniom o centrum w budowie wtórował chór mieszkańców, którzy na forach dyskusyjnych lub w komentarzach pod artykułami dawali upust swoim wątpliwościom.

 

Inn|tu i Eskadra wkraczają do akcji

 - Gdy zaproszono nas do współpracy w Śródmieściu była wielka dziura w ziemi i potężne betonowe budowle, mnóstwo dźwigów i … mnóstwo obaw, co to będzie – mówi Alina Geniusz-Siuchnińska, z Inn|tu. – W komunikacji postawiliśmy na rzetelne informowanie o tym, jaka będzie rola Forum Gdańsk w życiu tej części miasta. Zidentyfikowaliśmy środowiska zainteresowane tym, jak będzie funkcjonować to miejsce i umożliwiliśmy im osobiste zapoznanie się z projektem.

Strategia Inn|tu skupiła się na wielopłaszczyznowej komunikacji, której celem było pełne poinformowanie społeczności o przyszłych funkcjach Forum Gdańsk i roli jaką będzie odgrywać w przestrzeni miasta. Otworzyliśmy plac budowy i pokazaliśmy go grupie 80-ciu przedstawicieli mediów, organizacji pozarządowych, radnych i historyków miasta.  Poprzez rzeczowe przedstawienie charakteru budowanego Forum, przekonywaliśmy liderów opinii, że w centrum miasta wyrasta coś więcej niż centrum handlowe – nowe centrum miasta. Jakież było ich zaskoczenie, gdy dowiedzieli się, że przestrzeń publiczna zajmować będzie ponad 40% całego Forum Gdańsk! Dzięki naszej aktywności komunikacyjnej, media oceniały nie tylko wygląd Forum Gdańsk w trakcie budowy (jaki budynek wygląda wtedy dobrze?), zaczęły również przedstawiać mieszkańcom więcej informacji o roli, jaką odegra ono w przestrzeni publicznej.

 

Pomocny był w tym przygotowany przez Eskadrę na okoliczność kampanii otwarcia koncept Nowego Mieszczanina. Marka i towarzysząca jej komunikacja wizualna m.in. na miejskich billboardach, zbliżyła mieszkańców Gdańska do Forum – jako miejsca przeznaczonego właśnie dla nich.

 

Oprócz tradycyjnych działań public relations wspartych przez komunikację marketingową, pracowaliśmy także w mediach społecznościowych. Zaprosiliśmy grupę Tweetup 3Miasto na budowę Forum Gdańsk, podczas której goście na bieżąco komentowali wycieczkę i swoje doświadczenia na Twitterze. Z kolei pierwszego dnia wiosny, marcu, o 5 rano zorganizowaliśmy spotkanie dla najbardziej aktywnych użytkowników Instagrama z grupy Igers oraz fotoreporterów z Trójmiasta, żeby z dachu niegotowego jeszcze Forum pokazali, jak piękny widok będzie się rozpościerał z Forum Gdańsk. Działania te pomogły pokazać, jak Forum wpisuje się w przekonaniu najbardziej wpływowych influencerów z Trójmiasta, żeby obdarzyli Forum kredytem zaufania.

- Nie do przecenienia jest tu zaufanie i otwartość, jakimi obdarzył nas inwestor – Multi oraz partner – Miasto Gdańsk. „Działajcie”, to najlepsze, co może usłyszeć agencja, obsługująca złożony temat. Kluczowa okazała się współpraca z „budową” – szybki przepływ informacji, wsparcie, poszukiwanie rozwiązań, a nie barier oraz życzliwość. Bez tego byłoby bardzo trudno choćby tylko zrealizować przyjęty plan komunikacji – podkreśla Maciej Kuźmicz z Inn|tu.

 

Efekty

Gdańszczanie zaufali Forum Gdańsk. W weekend otwarcia (maj 2018) obiekt odwiedziło w sumie 180 tysięcy gości. Najgłośniejsi krytycy inwestycji znacznie zmniejszyli aktywność, a Forum na stałe wkomponowało się w gdański krajobraz, przyciągając w ciągu ostatnich 5-ciu miesięcy ponad 6 milionów gości.

 

Złote Spinacze

Złote Spinacze to konkurs wyłaniający i nagradzający najskuteczniejsze, najbardziej kreatywne i rzetelne, najlepiej przygotowane oraz wdrożone kampanie i działania komunikacyjne, bezpośrednio nawiązujące do pojęcia public relations i pokrewnych dziedzin związanych z budowaniem i utrwalaniem relacji z otoczeniem i interesariuszami. Konkurs upowszechniania wiedzę na temat profesjonalnych usług public relations oraz promuje zawodowy kunszt i najwyższe standardy merytoryczne i jakościowe w kształtowaniu szeroko pojętych kampanii i polityk.

 

Zagłosuj na nasz projekt: Forum Gdańsk: od betonowego kloca do nowego centrum miasta!

 

Inn|tu to butik komunikacyjny, założony w Gdańsku przez Alinę Geniusz-Siuchnińską i Macieja Kuźmicz. Zajmuje się przygotowaniem strategii komunikacji dla firm i instytucji, wdraża rozwiązania w obszarze dialogu z interesariuszami, PR, digital. Konsultanci Inn|tu pracują w oparciu o włąsną metodologię. Dziś Inn|tu to w sumie 12 osób, pracujących w Trójmieście i w Warszawie na rzecz firm z takich sektorów jak ubezpieczenia (Allianz), startupy (NAIS), deweloperzy i retail (Multi, Forum Gdańsk), energetyka i technologie (Greenway), a także wielu innych.