Rewitalizacja Hali Targowej w Gdańsku

Wróć do wszystkich klientów

Apsys wprowadza nowy koncept w gdańskiej Hali Targowej

Zbudowana u schyłku XIX wieku Hala Targowa w Gdańsku przechodzi właśnie rewitalizację, aby stać się pulsującą miejską przestrzenią, w której unikalne doświadczenia kulinarne spotkają się z bogatą ofertą kulturalną.

Nowa Hala Targowa stanie się gastronomicznym centrum Gdańska – tętniącym energią, zachwycającym różnorodnością i wysoką jakością. Za inwestycję odpowiada Apsys, jedna z najbardziej doświadczonych w rewitalizacjach firm na rynku europejskim.

W sercu Gdańska

Położona w sercu Gdańska, na styku Starego i Głównego Miasta, Hala Targowa od momentu wybudowania w 1896 roku pełniła funkcję nowoczesnego, jak na ówczesne czasy, targowiska miejskiego. Wzniesiona w stylu neogotyckim, powstała z myślą o uporządkowaniu handlu ulicznego i umiejscowieniu go we wspólnej lokalizacji. Jako jeden z nielicznych obiektów w tej części miasta przetrwała II wojnę światową bez poważnych zniszczeń, zachowując swój oryginalny charakter architektoniczny. Na początku lat dwutysięcznych podczas prac remontowych, na poziomie -1 odkryto pozostałości XII-wiecznego kościoła romańskiego, jednego z najstarszych tego typu obiektów w Gdańsku. Relikty te zostały wyeksponowane w przestrzeni Hali, tworząc unikalną część ekspozycyjną, która na stałe wpisała się w tożsamość tego miejsca.

W grudniu 2024 roku obiekt został zakupiony przez Apsys – dewelopera z wieloletnim doświadczeniem w rewitalizacji obiektów w Polsce i we Francji. Transakcja otwiera nowy rozdział w historii tego miejsca. Miejsca, które połączy funkcje handlowe, gastronomiczne i kulturalne. Ambicją Apsys jest nie tylko odnowienie zabytkowej struktury budynku, ale także przywrócenie Hali Targowej roli silnie związanej z jedzeniem i wpisanie jej w nowoczesny rytm miasta.

Trzy poziomy smaku

Hala Targowa stanie się wyjątkowym projektem kulinarnym, którego ideą przewodnią jest hasło „All around food”. To pierwszy taki koncept w Polsce, w którym trzy poziomy budynku zostały zaprojektowane jako niezależne, uzupełniające się strefy kulinarne odpowiadające różnym potrzebom i stylom konsumpcji. Otwarta przestrzeń wypełni się urozmaiconą i komplementarną ofertą gastronomiczno-handlową.

Na najwyższym poziomie powstaną autorskie restauracje z obsługą kelnerską, łączące wysoką jakość oferty z unikalnymi doświadczeniami. Parter Hali to przestrzeń ze starannie dobraną ofertą gastronomiczną z kuchniami ze świata i regionu, uzupełniona centralnie dwoma barami, zaprojektowana jako wyjątkowe miejsce spotkań mieszkańców, a także odwiedzających Gdańsk turystów.

Na poziomie -1 utrzymana zostanie tradycyjna funkcja handlowa, dodatkowo wzbogacona o nowoczesne formaty ekspozycyjne i zakupowe, z ofertą świeżych produktów do nabycia u lokalnych dostawców. Również tutaj powstanie bar z obsługą serwujący przekąski i przystawki przygotowane na bazie produktów dostępnych w punktach handlowych tej kondygnacji. Wszystko w atmosferze sprzyjającej spotkaniom w mniej formalnej, kameralnej przestrzeni.

Tuż obok Hali powstanie także rynek zielony, na którym dostępne będą świeże warzywa i owoce.

Z szacunkiem do historii

Hala Targowa powstała w miejscu o bogatej przeszłości, dlatego rewitalizacja uwzględnia kontekst historyczny na każdym etapie projektu. Na najniższym poziomie w nowoczesny sposób, między innymi za pomocą odpowiedniego oświetlenia, wyeksponowane zostaną relikty romańskiej świątyni z XII wieku – unikalnego dziedzictwa tego miejsca. Na parterze odrestaurowane zostaną historyczne kioski, pierwowzory XIX-wiecznych straganów, w nowoczesnej, spójnej architektonicznej odsłonie. Wszystkie prace rewitalizacyjne realizowane są zgodnie z wytycznymi i pod nadzorem Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Warto wspomnieć, że na terenie placu, który od południowej strony przylega do Hali, znajduje się Piwnica Romańska. Jest ona jednym z najstarszych świadectw gdańskiego dziedzictwa – to relikt wnętrza kubaturowego, który zachował się w niemal pierwotnym stanie od czasów jego średniowiecznej budowy. Niegdyś piwnica pełniła funkcję jadalni i kuchni w klasztorze dominikańskim, obecnie – jako nastrojowe wnętrze wystawiennicze – jest oddziałem Muzeum Archeologicznego w Gdańsku.

Gdańsk: miejsce z potencjałem

Projekt rewitalizacji Hali jest dla Apsys ważny także ze względu na jej lokalizację i potencjał Gdańska. To miasto z silnym ruchem turystycznym, bogatą historią i bardzo atrakcyjnymi wskaźnikami demograficznymi. W 2024 r. odwiedziła je rekordowa liczba gości – 4,5 mln osób, o 11% więcej niż w roku 2023, a renomowane wydawnictwo Lonely Planet w zestawieniu z marca 2025 ulokowało Gdańsk w pierwszej piątce najbardziej polecanych miast do odwiedzenia w Polsce. Z kolei dane GfK pokazują, że niemal wszyscy z ponad miliona turystów spędzających w Gdańsku więcej niż dwie doby odwiedzają gdańską starówkę.

Wyjątkowa lokalizacja Hali Targowej w centrum Głównego Miasta zaledwie 600 metrów od fontanny Neptuna i Dworu Artusa czy 750 metrów od gdańskiego Dworca Głównego, a także 25,6 tys. mieszkańców oraz 4,3 tys. firm działających w promieniu 15 minut spacerem to dodatkowy potencjał dla gastronomii i doskonała okazja do budowania przewagi konkurencyjnej.

Know-how, jakość i współpraca

Tak jak we wcześniejszych realizacjach w Łodzi (Manufaktura), w Paryżui (Solferino) czy realizowanym obecnie projekcie we Wrocławiu (Nowa Stawowa), Apsys pokazuje, że potrafi tworzyć zrównoważone i pełne życia przestrzenie – miejsca projektowane z pasją, odwagą, troską i w zgodzie z najwyższymi standardami. Do współpracy przy rewitalizacji Hali Targowej, podobnie jak w poprzednich inwestycjach, zaproszono partnerów, którzy podzielają to podejście.

Projekt nowego wnętrza Hali przygotowała renomowana pracownia Boris Kudlička with Partners, która specjalizuje się w projektowaniu przestrzeni publicznych oraz obiektów kultury. Jej założyciel, znany scenograf Boris Kudlička, od lat związany jest z Operą Narodową w Warszawie, a od września 2025 r. przejmuje obowiązki jej dyrektora.

Generalnym wykonawcą, który odpowiada za całość rewitalizacji, jest firma FineTech Construction, posiadająca doświadczenie w realizacji inwestycji w obiektach zabytkowych.

Hala Targowa w nowej odsłonie oraz w duchu hasła „All around food” nie tylko zachowa swój historyczny charakter, ale zyska nową, dynamiczną funkcję miejską, łącząc codzienne zakupy z niecodziennymi kulinariami, lokalność z międzynarodową różnorodnością, a dziedzictwo z innowacją. Pierwsi goście będą mogli się o tym przekonać już latem przyszłego roku, kiedy planowane jest otwarcie tego wyjątkowego miejsca.

 

Rewitalizacja Hali Targowej w Gdańsku  

Projekt rewitalizacji Hali Targowej w Gdańsku ma na celu stworzenie wyjątkowego miejsca na mapie Gdańska. Motywem przewodnim będzie sztuka kulinarna, ale będzie to też miejsce spotkań i załatwiania codziennych spraw lokalnej społeczności. W hali będzie można zaopatrzyć się świeże produkty, a na zewnętrznym Rynku Zielonym – warzywa, owoce i kwiaty. Będzie to wreszcie miejsce spotkania z gdańską historią – wyjątkową i różnorodną na przestrzeni wieków. 

Rewitalizacja pozwoli na podkreślenie oryginalnej konstrukcji budynku, odrestaurowanie historycznych kiosków i atrakcyjna ekspozycja elementów historycznych – zwłaszcza pozostałości po romańskim kościele. Autorem projektu wnętrza jest Boris Kudlička, znany scenograf, architekt i projektant, od lat związany z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie. 

W hali odbywać się będą wydarzenia adresowane zarówno do lokalnej społeczności, jak i turystów. Będą to m.in. przedstawienia, wystawy, warsztaty, spotkania z ludźmi sztuki i kultury. 

W uzgodnieniu z konserwatorem zabytków przy rewitalizacji zostaną wykorzystane ekologiczne rozwiązania takie jak energooszczędne oświetlenie, energooszczędne windy i inne urządzenia, certyfikowane drewno, niskoemisyjne materiały wykończeniowe, sanitariaty o niskim zużyciu wody czy naczynia wielokrotnego użytku (bez jednorazówek) we wszystkich punktach gastronomicznych. 

Inwestorem jest HAGAP, spółka z grupy APSYS, specjalizującej się w budowie i zarządzaniu nieruchomościami komercyjnymi.  łączny koszt projektu wyniesie 141 mln PLN.  

Spółka HAGAP wejdzie w posiadanie nieruchomości na mocy umowy przedwstępnej zawartej ze spółką Kupcy Dominikańscy sp. z o.o, prywatnej firmy będącej obecnie właścicielem hali. Umowę zawarto w marcu 2022 r. Warunkiem finalizacji umowy jest spełnienie przez inwestora wszystkich wymogów w niej zawartych, w tym – uzyskania przez inwestora pozwolenia na budowę.