GreenWay Polska podsumowuje 2023 rok
Niemal podwojona liczba klientów, nowe ładowarki w blisko siedemdziesięciu lokalizacjach w całej Polsce, podnoszenie mocy stacji DC, rozwój współpracy z biznesem: tak upłynął GreenWay kolejny rok rozwijania infrastruktury ładowania dla kierowców indywidualnych oraz przedsiębiorstw elektryfikujących swoje floty samochodowe.
W 2023 roku do sieci GreenWay w Polsce dołączyło aż 28 815 kierowców (w tym samym okresie, w Słowacji w GreenWay zarejestrowało się 4 372 nowych kierowców). Łącznie, liczba użytkowników w Polsce wynosi już 76 tysięcy, a w Słowacji 13 tysięcy.
Rekord sesji ładowania
Wzrost liczby zarejestrowanych użytkowników przełożył się na coraz intensywniejsze korzystanie z usług ładowania publicznej sieci GreenWay. W ubiegłym roku w Polsce kierowcy skorzystali z niej ponad 800 tys. razy (w Słowacji 115 tys.). To więcej sesji ładowania niż spółka zanotowała łącznie od początku swojej działalności do końca 2022 roku.
- Z jednej strony widać, jak rosnące zainteresowanie pojazdami elektrycznymi przekłada się na wzrost popytu na usługi ładowania w naszej sieci – komentuje Rafał Czyżewski, Prezes GreenWay Polska. – Z drugiej natomiast, widzimy silne sprzężenie zwrotne: rozwijając infrastrukturę ładowania, tworzymy warunki do komfortowego użytkowania samochodów elektrycznych i ich popularyzacji.
Więcej stacji, więcej zielonej energii
W 2023 roku spółka kontynuowała rozbudowywanie swojej infrastruktury ładowania. GreenWay Polska rozbudowała sieć o 77 stacji ładowania w 69 lokalizacjach, w tym przy 9 Miejscach Obsługi Podróżnych (7 z nich przy Autostradzie A1). Przekładając te liczby na punkty ładowania, oznacza to 161 nowych złączy. W Słowacji w sieci własnej GreenWay pojawiło się 28 publicznych stacji, a liczba nowych punktów wyniosła 72.
Firma postawiła również na modernizację istniejących już stacji. W ubiegłym roku 46 ładowarek o mocy 50 kW przebudowano na urządzenia o mocy 150 kW. Daje to 68 punktów ładowania z wyższą mocą.
Obecnie w publicznej sieci GreenWay w Polsce jest już 613 stacji ładowania w 462 lokalizacjach, z czego 361 to stacje DC, a 252 stacje AC. Łączna liczba punktów ładowania wynosi już 1198.
W ubiegłym roku 107 stacji – nowych i przebudowanych - w 92 lokalizacjach zostało zasilonych zieloną energią z OZE, a liczba certyfikowanych punktów ładowania wyniosła 211. Łącznie, zieloną energię kierowcy mogą już ładować z 478 punktów ładowania w 247 stacjach, w 183 miejscach w całej Polsce.
Biznes elektryfikuje flotę z GreenWay
Coraz istotniejszą sferą działalności GreenWay w Polsce jest budowa infrastruktury ładowania w przedsiębiorstwach planujących elektryfikację flot samochodowych.
Jednym z największych tego typu przedsięwzięć minionego roku był zrealizowany w fabryce Mercedes-Benz Manufacturing Poland w Jaworze projekt, w ramach którego GreenWay wyposażył zakład w 14 stacji ładowania o mocy 2x22 kW oraz 1 stację DC o mocy 150 kW z dwoma gniazdami CCS. Stacje te są teraz zarządzane przez GreenWay i objęte opieką serwisową firmy.
W sumie, w 2023 roku GreenWay Polska dostarczyła polskim firmom 560 stacji ładowania dysponujących w sumie 820 punktami ładowania. Spośród tych stacji, 436 (700 punktów ładowania) zostało również przez GreenWay zainstalowanych.
Blisko połowa sprzedanych klientom biznesowym stacji pozostała w zarządzaniu GreenWay w ramach programu Opero, który oferuje wsparcie techniczne 24/7, zdalną konfigurację oraz regularne raporty o wykorzystaniu urządzeń. Obecnie, w ramach Opero, GreenWay zarządza 1250 punktami ładowania, z których część jest dostępna publicznie w ramach sieci GreenWay.
GreenWay jest również operatorem infrastruktury ładowania dla renomowanych marek, takich jak InPost, IKEA, Leroy Merlin, Hyundai, BMW, KIA i wielu innych, co potwierdza zaufanie największych podmiotów do ekspertyzy GreenWay w dziedzinie ładowania pojazdów elektrycznych.
- Boom na elektromobilność w biznesie jest wciąż w początkowej fazie, ale z każdym rokiem popyt na nasze usługi dla biznesu rośnie. To zrozumiałe, biorąc pod uwagę fakt, że elektryfikacja flot samochodowych to proces, przez który prędzej czy później będzie musiała przejść praktycznie każda firma – mówi Aleksander Czapczyk, Chief Commercial Officer, GreenWay Polska.
Tony emisji mniej
Eksploatacja pojazdów elektrycznych skutkuje znacznymi oszczędnościami emisji dwutlenku węgla (CO2) i tlenków azotu (NOx). W 2023 roku polscy kierowcy, którzy korzystali z ładowarek publicznych należących do GreenWay, pobrali do swoich pojazdów łącznie 17,5 GWh energii elektrycznej. Ten imponujący wynik przekłada się na przejechanie 87,5 miliona kilometrów. Gdyby kierowcy ci przejechali ten dystans autami spalinowymi, ich pojazdy wyemitowałyby aż 11,5 tys. ton dwutlenku węgla (CO2) oraz 70 ton tlenków azotu (NOx).
Patrząc na ogół, łączna liczba energii pobrana przez klientów GreenWay Polska na koniec 2023, na publicznych, prywatnych i partnerskich punktach ładowania wyniosła łącznie 27,6 GWh. To przekłada się na oszczędność 17,9 tys. ton emisji CO2 i 110,5 ton NOx.
Rozwój organizacji
GreenWay Polska rozwija się także jako organizacja. Obecnie w firmie pracuje 128 osób, z czego 53 zostały zatrudnione w 2023 roku.
Niezmiernie istotną rolę w strukturze GreenWay odgrywa Dział Serwisu: w ubiegłym roku jego pracownicy wykonali aż 5 tysięcy różnego typu prac związanych z instalacją nowych ładowarek, a także obsługą i serwisowaniem urządzeń już działających. Liczba tych wyjazdów ma bezpośredni wpływ na działanie sieci – średni wskaźnik dostępności infrastruktury w 2023 wynosił 97,3%.
Wraz ze wzrostem obszaru komercyjnego GreenWay rozwija się także Zespół Opieki Posprzedażowej (After Sales), który wspiera klientów biznesowych spółki na etapie codziennego korzystania z infrastruktury i usług ładowania.
Coraz większa skala działalności GreenWay i dynamiczny przyrost liczby korzystających z sieci ładowania pociągają za sobą konieczność efektywnej komunikacji z klientami. Na co dzień zajmuje się tym Centrum Wsparcia, za pośrednictwem którego klienci GreenWay załatwiają swoje sprawy, a także zgłaszają awarie lub reklamacje. W ubiegłym roku, za pośrednictwem telefonu, maila lub chatu, klienci sieci kontaktowali się z Centrum Wsparcia 48,5 tys. razy.
- Sprawny kontakt z naszymi klientami i jakość ich obsługi stają się powoli naszym znakiem rozpoznawczym – mówi Grzegorz Sońta, Mass Market Department Director w GreenWay Polska. – Mimo znacznego wzrostu skali działalności, w ubiegłym roku utrzymaliśmy poziom satysfakcji naszych klientów na poziomie 91,7%.
- Marcin Popiel
- PR Manager
- marcin.popiel@inntu.pl
- 608417487
- Inn|tu