Greenway: startuje budowa największej w Polsce sieci ładowania aut elektrycznych
Pierwsze stacje ładowania samochodów elektrycznych sieci Greenway Infrastructure Poland zostały już zainstalowane w Bielsku-Białej, Rzeszowie oraz Poznaniu. Greenway Infrastructure Poland – operator powstającej sieci już podpisał umowy na dostawę ładowarek dla wszystkich 75 punktów realizowanych w ramach obecnej fazy projektu.
– Pierwsze instalacje zrealizowaliśmy w Gemini Park w Bielsku-Białej, Millenium Hall w Rzeszowie oraz we Franowo Park w Poznaniu – mówi Rafał Czyżewski, prezes Greenway Infrastructure Poland. – Zarządcy i właściciele tych lokalizacji uznali, że nasz program jest znakomitą okazją do otwarcia się na elektromobilność. Ich klienci mogą teraz zasilać auta z naszej sieci, co jest wygodne zarówno pod względem samego procesu ładowania, jak i z uwagi na prosty sposób rejestracji.
Stacje Greenway powstają w sąsiedztwie centrów handlowych, stacji benzynowych czy restauracji oraz przy głównych drogach. Według tego klucza zostały wybrane lokalizacje wszystkich stacji. Właściwa lokalizacja powinna znajdować się w takiej odległości, aby nawet samochód o niedużej baterii mógł przemieszczać się na długim dystansie. Lokalizacja musi też zapewniać kierowcy minimum komfortu podczas ładowania (kierowcy elektryków spędzają na ładowaniu min. 20 – 30 min.). Chodzi też o kwestie bezpieczeństwa, dostęp do internetu (ładowarki podłączone są do sieci) i, oczywiście, do sieci energetycznej.
Jak wygląda proces instalacyjny ładowarki?
O ile sama budowa przyłącza i instalacja ładowarki to kilka dni, to proces dokumentacyjny wymaga sporo cierpliwości.
– Po podpisaniu umowy z właścicielem obiektu, analizujemy możliwości przyłączenia do sieci energetycznej – tłumaczy Damian Gadzialski, dyrektor zarządzający Greenway Infrastructure Poland. – W dużej liczbie przypadków przyłączenia takie są realizowane do sieci wewnętrznej danego obiektu. Kiedy nie mamy tej możliwości, występujemy o przyłącze do sieci zewnętrznej, zarządzanej przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej. Może to potrwać nawet 14 miesięcy.
Po określeniu sposobu przyłączenia przygotowywany jest projekt, określający gdzie dokładnie będzie posadowiona stacja i jaki będzie przebieg przyłącza. Po przejściu odpowiedniej procedury administracyjnej kolejne działania następują już szybko. Położenie kabla w wykopie lub instalacja w obiekcie zajmuje 1-2 dni, zależnie od skomplikowania terenu. Na koniec – posadowienie ładowarki, konfiguracja oraz testy. I gotowe!
Do końca października powstanie w sumie 16 stacji. Greenway Infrastructure Poland już podpisał umowy na dostawę 75 stacji ładowania. Do 2020 roku powstanie blisko 200 ładowarek.
Warto nadmienić, że z zainstalowanej w grudniu ub. r. stacji testowej w Galerii Mokotów do tej pory korzystano ponad 2.100 razy.
Sieć jest realizowana przy wsparciu unijnym w ramach instrumentu Łącząc Europę. Dofinansowanie projektu to kwota ponad 3 milionów euro.
- Marcin Popiel
- PR Manager
- marcin.popiel@inntu.pl
- 608417487
- Inn|tu
- Łukasz Lewandowski
- Koordynator EV Klub Polska
- lukasz.lewandowski@evklub.pl
- +48 736 846 632
- EV Klub Polska
- Alina Geniusz-Siuchnińska
- PR Manager
- alina.geniusz@inntu.pl
- 531 15 00 22
- Inntu Agencja marketingowa
- Samanta Piernicka
- Marketing Specialist
- samanta.piernicka@greenwaypolska.pl
- 519 580 717
- GreenWay Polska