BADANIA SPOŁECZNE: Dzień Dziecka spędzimy razem, na lodach

Alina Geniusz-Siuchnińska

inn|tu

Julia Lorenc

Key Account Manager

Inntu

Aż 40% rodziców w Polsce planuje aktywnie spędzić Dzień Dziecka ze swoimi pociechami, najczęściej zabierając je na lody, plac zabaw lub festyn. Co piąty rodzic kupi prezent – średnio za 130 zł – a 12% wręczy dzieciom pieniądze. Wspólne świętowanie jest najpopularniejsze wśród rodziców dzieci do 10. roku życia – deklaruje je ponad 80% z nich. To wyniki najnowszego badania agencji badawczej Inny Format.

Czas razem ważniejszy niż prezent

Międzynarodowy Dzień Dziecka to dla wielu polskich rodzin ważna okazja do wspólnego spędzenia czasu. 40% respondentów ankietowanych przez Inny Format deklaruje aktywne świętowanie z dziećmi – niezależnie od ich wieku. Co ciekawe, aż 30% badanych na dwa tygodnie przed 1 czerwca nie miało jeszcze sprecyzowanych planów na ten dzień.

Wśród rodziców najmłodszych dzieci (do 10 lat) aż 80% chce uczcić ten dzień w sposób aktywny – to niemal dwukrotnie więcej niż wśród rodziców nastolatków i studentów (45%). Rodzice dorosłych dzieci (powyżej 26 lat) najczęściej ograniczą się do złożenia życzeń – planuje to 32% z nich. Tylko 12% spędzi ten dzień z dorosłą latoroślą.

Wspólne lody i zabawa na świeżym powietrzu

Najczęściej planowaną aktywnością z okazji Dnia Dziecka jest… wspólne wyjście na lody. Deklaruje je niemal połowa respondentów. Co trzeci rodzic planuje wizytę na placu zabaw, a co czwarty – udział w festynie. Sporo rodzin wybierze także wspólną wycieczkę lub zostanie w domu, organizując zabawy na miejscu.

– Dzień Dziecka to nie tylko okazja do obdarowywania, ale przede wszystkim do budowania emocjonalnej więzi poprzez wspólne spędzanie czasu – komentuje Maciej Kuźmicz, ekspert z agencji Inntu zajmującej się komunikacją marketingową. – Coraz wyraźniej widać, że konsumenci – w tym przypadku rodzice – poszukują autentycznych, angażujących doświadczeń, a nie tylko materialnych prezentów. To sygnał także dla marek, by w komunikacji z okazji 1 czerwca stawiać na wartości i relacje, nie tylko promocje i rabaty.

Prezent? Najczęściej zabawka

Co piąty rodzic zamierza kupić dziecku prezent – najczęściej zabawkę (24%) lub klocki, głównie LEGO (21%). Inne popularne podarunki to słodycze, odzież, książki i komiksy. Wydatki na prezenty są zróżnicowane – 36% ankietowanych zmieści się w budżecie do 100 zł, tyle samo planuje wydać między 101 a 200 zł, a 10% przeznaczy ponad 200 zł. Średnia kwota przeznaczona na prezenty to ok. 130 zł.

Coraz częściej – gotówka

12% respondentów, najczęściej rodzice starszych dzieci, zdecyduje się na przekazanie pieniędzy zamiast prezentu. Wśród nich 36% wręczy do 100 zł, 42% między 101 a 200 zł, a niemal co piąty powyżej 200 zł – niektórzy nawet ponad 500 zł. Średnia kwota gotówkowego prezentu to 170 zł.

Metodologia

Badanie przeprowadzono metodą CAWI (ankiety online) w dniach 12–18 maja 2025 r. na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 1000 dorosłych Polaków. Badanie zrealizowała agencja badawcza Inny Format.

Załączniki

Prezent na Dzień Dziecka.png

Prezent na Dzień Dziecka

png 49,0 kB
Pobierz plik
Aktywny czas z dzieckiem, podczas Dnia Dziecka.png

Aktywny czas z dzieckiem, podczas Dnia Dziecka

png 68,3 kB
Pobierz plik
Obchody tegorocznego Dnia Dziecka.png

Obchody tegorocznego Dnia Dziecka

png 42,7 kB
Pobierz plik
Dzień Dziecka spędzimy razem, na lodach!.png

Dzień Dziecka spędzimy razem, na lodach!

png 2,9 MB
Pobierz plik