GreenWay Polska
Biuro prasowe

GreenWay uruchomił kilkadziesiąt nowych ultraszybkich hubów ładowania. Pierwsze ładowanie na stacjach 400 kW za darmo

Lista przynależnych kategorii publikacji

Marcin Popiel

PR Manager

Inn|tu

GreenWay zakończył realizację projektu Expand-E, otwierając w ostatnich tygodniach 35 ultraszybkich hubów ładowania w Polsce wyposażonych w 253 nowe punkty DC o mocach do 400 kW. Operator uruchomił także 26 punktów DC o mocy do 200 kW w 13 nowych lokalizacjach. Aby zachęcić kierowców do doświadczenia ultraszybkiego ładowania w nowym formacie, GreenWay wprowadza dziś (10 grudnia) specjalną promocję: od 10 grudnia do 11 stycznia pierwsze ładowanie na hubach wyposażonych w stacje 400 kW jest całkowicie bezpłatne i bez limitu kWh.

Projekt Expand-E został ogłoszony w 2022 roku jako inicjatywa międzynarodowego konsorcjum operatorów sieci ładowania. Zakładała ona budowę ultraszybkich hubów ładowania w obszarze od Morza Bałtyckiego do Morza Śródziemnego i od Morza Czarnego do Oceanu Atlantyckiego i uzupełnienie luk w zasięgu sieci drogowej TEN-T.  Projekt finansowany był przez Komisję Europejską. Dziś infrastruktura ta jest już dostępna, a swoje najnowsze – i najmocniejsze – ładowarki, GreenWay przez miesiąc udostępni klientom zupełnie za darmo.

253 punktów DC w 35 ultraszybkich hubach ładowania

Budowa nowej infrastruktury trwała 3 lata. W tym czasie GreenWay wybudował 35 wielostanowiskowych hubów wyposażonych w 98 ładowarek Alpitronic o mocy 400 kW (196 punktów ładowania) oraz 41 ładowarek Delta o mocach od 150 do 400 kW (57 punktów). Zdecydowana większość hubów podłączona jest bezpośrednio do sieci średniego napięcia. Wymagało to od GreenWay wybudowania własnych stacji transformatorowych. Rozwiązanie to zapewnia możliwość rozbudowy tych przyłączy w przyszłości. W ramach projektu powstało również 26 punktów DC o mocy do 200 kW w 13 nowych lokalizacjach.

– Zależy nam, aby podróżowanie samochodem elektrycznym było jak najłatwiejsze i możliwie bezstresowe. Wielostanowiskowe huby to duży krok w tym kierunku. Kierowca, który je odwiedza, może liczyć na to, że znajdzie wolny i działający punkt szybkiego ładowania, bo kilka lub kilkanaście stanowisk oraz stabilne zasilanie z sieci średniego napięcia realnie to zapewniają. Dostępność i niezawodność to dla nas kluczowe wartości, którymi kierujemy się przy budowie całej naszej infrastruktury – podkreśla Rafał Czyżewski, CEO GreenWay.

Projekt Expand-E otrzymał dofinansowanie Komisji Europejskiej w wysokości 8,8 mln EUR, a jego łączny budżet wynosi 20 mln EUR. Ważnym partnerem GreenWay w realizacji polskiej części projektu jest sieć handlowa ALDI, która udostępniła 13 swoich lokalizacji pod budowę nowej infrastruktury ładowania.

Ładowanie za darmo na stacjach 400 kW

Aby ułatwić kierowcom poznanie nowych hubów, GreenWay wprowadza specjalną promocję. Pierwsze ładowanie na stacjach o mocy 400 kW jest całkowicie bezpłatne i bez limitu kWh. Oferta obowiązuje od 10 grudnia do 11 stycznia i jest dostępna zarówno dla obecnych, jak i nowych klientów. Listę lokalizacji objętych promocją można znaleźć na stronie https://greenwaypolska.pl/, a w aplikacji GreenWay huby 400 kW są łatwo dostępne dzięki filtrowi mocy 350 kW+.

Nie tylko osobówki

W ramach projektu Expand-E, GreenWay udostępnił także pierwsze w Polsce lokalizacje przystosowane do ładowania elektrycznych pojazdów ciężarowych. Stanowiska e-HDV wyposażono nie tylko w odpowiednie moce (400 kW), ale również w infrastrukturę manewrową ułatwiającą wygodny i bezpieczny wjazd dużych zestawów. Huby przygotowane do obsługi elektrycznych ciężarówek powstały przy stacjach BP w Kątach Wrocławskich, na węźle Brzeg–Młodoszowice oraz w Świnoujściu.

– Nowe huby pokrywają się z realnymi potrzebami branży transportowej. Dzięki dużym mocom oraz właściwie zaprojektowanej infrastrukturze manewrowej ciężarówki elektryczne mogą ładować się w trakcie obowiązkowych przerw kierowcy, bez zakłócania harmonogramu przejazdu. To ważny etap na drodze do zeroemisyjnej logistyki. Jednocześnie intensywnie pracujemy już nad wdrożeniem standardu megawatowego MCS, który w kolejnych latach będzie kluczowy dla flot realizujących trasy długodystansowe – podkreśla Rafał Rupar, Dyrektor Rozwoju Sieci GreenWay.

Skok w rozwoju polskiej sieci

GreenWay jest największym operatorem publicznej infrastruktury ładowania w Polsce, zarządzając siecią 1.300 własnych oraz 500 partnerskich punktów ładowania. Z usług firmy korzysta już ponad 160 tysięcy klientów, którzy wykonali 3,8 miliona sesji ładowania, pobierając ponad 80 GWh energii i pokonując łącznie 390 milionów kilometrów. Dzięki temu uniknięto emisji ponad 50 tysięcy ton CO₂.

Uruchomienie nowych hubów znacząco zwiększa możliwości operacyjne całej sieci GreenWay. Moc nominalna punktów ładowania GreenWay w Polsce wzrosła z 72 MW do 170 MW, czyli o 136 procent.

Nowe huby GreenWay odpowiadają za 87% wzrost dostępnej w Polsce mocy infrastruktury oferowanej w formie ultraszybkich hubów, definiowanych jako lokalizacje z minimum czterema punktami ładowania o mocy co najmniej 200 kW każdy. Jednocześnie projekt GreenWay zwiększa liczbę dostępnych punktów tego typu w kraju o 63%.

O Expand-E

Expand-E to europejski projekt budowy infrastruktury dużej mocy w korytarzach TEN-T, realizowany przez konsorcjum Ionity, GreenWay, Renovatio, Fortisis i K-AUTO.
Łącznie w ramach całego projektu wybudowanych zostało 1.500 punktów ładowania DC w całej Europie, z czego 356 w sieci GreenWay w Polsce i Słowacji. Finansowanie projektu pochodzi z programu Connecting Europe Facility (CEF).

Załączniki

IMG-20251106-WA0010.jpg

Hub GreenWay

jpg 298,8 kB
Pobierz plik