Pełen recycling plastiku jest możliwy! Producent środków czystości, firma Werner & Mertz, okiełznała plastik

Reinhard Schneider, Marcin Dorociński i Marcin Meller wzięli udział w panelu dyskusyjnym „Czyste oceany bez plastiku – wizja czy przyszłość”. Problem plastiku jest jedną z najbardziej palących kwestii XXI wieku. Firma Werner & Mertz jest pionierem w dziedzinie 100% ponownego wykorzystania materiałów plastikowych - opakowania produktów marki Frosch powstają w 100% z materiałów pochodzących z recyklingu. Proekologiczną strategię firmy zaprezentował w Sopocie prezes firmy, Reinhard Schneider, laureat tegorocznej Niemieckiej Nagrody Ochrony Środowiska.

Właściciel firmy Werner & Mertz dowodził, że już dziś można utrzymać plastik w obiegu zamkniętym. Oznacza to, że można powstrzymać zanieczyszczanie środowiska. Aktor i aktywista ekologiczny Marcin Dorociński opowiedział o zagrożonych i ginących gatunkach roślin i zwierząt morskich.

Działania podejmowane w ramach innowacyjnej „Inicjatywy recyklatu” popularyzują powtórne wykorzystanie materiału PET, wcześniej niewykorzystywanego lub spalanego. Obecnie wykorzystać go można między innymi do produkcji wysokiej jakości opakowań, nadających się do ponownego recyklingu. To nowe podejście zakłada, że celem jest rzeczywisty obieg zamknięty surowców, a nie tylko wykorzystywanie plastiku z butelek do produkcji choćby elementów małej architektury miejskiej.

Reinhard Schneider tak mówi o tym zjawisku:

- Produkuje się z nich (z plastików z żółtych worków*) doniczki, ławki parkowe albo słupki graniczne. To nie jest zamknięty obieg, ale równia pochyła. Celem jest upcycling: od wysokiej jakości odpadów z tworzyw sztucznych, pochodzących z recyclingu, po wytwarzanie nowych opakowań, w których można sprzedawać żywność.

Fakty o plastiku i jego recyclingu:

  • Ziemię zalewa plastik odpowiadający masie miliarda słoni…
  • A to ponad osiem milionów ton plastiku - wystarczy by pokryć powierzchnię wszystkich polskich parków narodowych kilkunastocentymetrową warstwą.
  • Statystyczny Polak zużywa 29 kg plastiku, średnia dla obywatela europejskiego wynosi 31 kg, a przeciętny Amerykanin wyrzuca około 84 kg takich śmieci rocznie.
  • Butelka wyprodukowana ze „starego plastiku” jest wciąż o 10% droższa niż ta zrobiona z nowego surowca PET.
  • Są firmy, które wdrożyły utrzymanie plastiku w obiegu zamkniętym i z powodzeniem ją rozwijają. Pionierem jest niemiecka firma Werner & Mertz, właściciel marki Frosch.

- W ramach inicjatywy recyclatu opracowaliśmy technologię, która umożliwia skuteczny recycling odpadów plastikowych, pochodzących z gospodarstw domowych, oraz stworzenie zrównoważonego obiegu tego materiału. To rewolucja na rynku plastiku, która może odmienić przyszłość środowiska– podkreślał Reinhard Schneider, prezes firmy Werner & Mertz. - Pozwala nam działać bezpieczniej, wziąć plastik pod pełną kontrolę.

 Dyskusję poprowadził Marcin Meller, publicysta i podróżnik.  W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele świata nauki, samorządów oraz organizacji ekologicznych.

- Społeczeństwo jest obecnie coraz bardziej świadome, co wiąże się z naszymi bezmyślnym wykorzystaniem surowców – mówił Marcin Dorociński - przez lata zatruwaliśmy środowisko nie myśląc o konsekwencjach. Każda inicjatywa minimalizująca nasz negatywny wpływ na planetę ma znaczenie najwyższej wagi.

 

Informacja o Werner & Mertz

Firma Werner & Mertz jest europejskim liderem innowacji w zakresie produkcji uwzględniającej troskę o środowisko naturalne. Jest właścicielem znanych w Polsce marek chemii gospodarczej takich jak: Frosch, Bufalo. bionicdry, emsal, rorax.

Działania podejmowane w ramach innowacyjnej „Inicjatywy recyklatu” firmy Werner & Mertz  spopularyzowały wykorzystanie materiału PET, wcześniej niewykorzystywanego lub spalanego, do produkcji wysokiej jakości opakowań nadających się do ponownego recyklingu. Butelki produktów Frosch powstają w 100% z materiałów pochodzących z recyklingu.

Firma prowadzi badania, których celem jest zastępowanie aktywnych substancji czyszczących na bazie oleju palmowego roślinnymi substancjami powierzchniowo czynnymi pochodzenia europejskiego. To ważny krok w kierunku ochrony regionów tropikalnych i promowania bioróżnorodności w Europie. Obecnie produkty Frosch zawierają do 100% środków powierzchniowo czynnych na bazie europejskich olejów roślinnych.

Wszystkie produkty marki Frosch są wolne od mikroplastiku i fosforanów.